maandag 12 december 2016

Weer terug...



Ja en toen kwam het moment dat ik terug naar IndonesiĆ« ging. Moeilijk natuurlijk. Tot dan toe verbleef ik nog in huis bij pa. Nu liet ik hem alleen achter… Gelukkig woont er veel familie in de buurt en zijn er zorgzame buren. Maar hij gaat natuurlijk door een hele zware periode heen…


Ik was van plan om vanaf Goes met de trein naar Schiphol te reizen, maar mijn broer Jan met Lenny en Rowan, samen met pa, brachten mij op 7 december naar Schiphol. Dat was heel fijn.


Op Schiphol was het nog even heel spannend of ik door zou mogen, want je mag vanuit Nederland wel naar Indonesiƫ reizen zonder visum, maar dan moet je wel een retourvlucht hebben geboekt. Gelukkig had ik de uitnodiging bij me om een visum in Singapore te halen en mocht ik uiteindelijk mee. Het zou nog voor kunnen komen dat ik in Jakarta niet verder mocht, maar gelukkig daar ook geen problemen en zo mocht ik veilig Jogja bereiken.


Op vrijdagmorgen had ik alweer les. Ik wist niet hoelang dat zou zijn, maar dat waren gewoon 4 uren. Eerst 2 uur les van Mbak Lanny, gevolgd door 2 uur van Mbak Rizka. Daarna had ik een uur pauze, waarna ik mijn eindtoets kreeg, die ruim een uur in beslag nam.


Omdat ik eerst naar Singapore moest voor mijn visum, voordat ik naar Papua kon, werd mijn bagage wat problematisch. In overleg werd besloten om mijn fiets maar te versturen en dan nog extra spullen in de fietsdoos erbij te doen. Ik bedacht dat het misschien te proberen was om wieltjes onder de doos te bevestigen, zodat hij makkelijker te vervoeren zou zijn en samen met de huisknecht ging ik daarmee aan het werk, plankjes zagen en gaten erin ‘boren’ met een schaar en de plankjes in de doos bevestigen. Ook ging ik alvast alle spullen uitzoeken die ook in de doos konden.


Op zaterdag was het weer een drukke dag. Eerst op zoek naar moeren. Daar was ik ongeveer 1 uur aan kwijt, voordat ik een winkel vond waar ze de juiste hadden. Daarna naar school en mijn certificaat met een mooi resultaat met dankbaarheid in ontvangst mogen nemen.




De wieltjes aan de doos bevestigd, m'n fiets klaargemaakt en erin gedaan en toen alle spullen die ik er nog bij wilde doen. Dichtgeplakt en weer opengemaakt, hergerangschikt, omdat het niet goed zat en weer dichtgemaakt.
Waar ik al bang voor was... de wieltjes waren niet sterk genoeg...


Uiteindelijk de doos eerst een stukje met iemand gedragen en toen samen naar het postkantoor gesleept, een pittige klus! Als het goed is zal hij over ongeveer een maand in Sentani (aan de kust van Papua) zijn.


Daarna een vliegticket naar Singapore geboekt en mijn verdere spullen ingepakt. Een rustige zondag gehad en maandagmorgen vroeg vertrokken naar Singapore. 



Op Vliegveld Singapore even een stressvolle periode gehad omdat ik niet in het guesthouse terechtkon, maar na wat telefoontjes kwam ik in het hotel van YMCA terecht. Eerst even bij moeten komen van de stress van al het geregel en van me wat verloren te voelen in een vreemde megastad en daarna weer aan de slag gegaan om van alles te regelen. Toen nog uren gewandeld en een klein stukje van Singapore gezien.


Vanmorgen naar een kantoor geweest voor mijn visum. De terugweg lopend gedaan, maar dat duurde wel anderhalf uur. Als het goed is kan ik het visum rond 5 uur vanmiddag weer ophalen en dan zou ik morgen richting Papua kunnen vertrekken.


5 opmerkingen:

  1. Dag Rens, fijn dat je ons op deze manier op de hoogte houdt! Het was even spannend onderweg, maar gelukkig heeft de Heere alles willen leiden en kwam het goed. Vandaag onderweg naar Papua, we bidden voor een behouden aankomst!! Groet, Rien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het mocht allemaal goed gaan, ik heb mijn visum! Morgen hoop ik richting Papua te vertrekken om daar eerst enkele dagen in Sentani te verblijven en dan op zaterdag naar Wamena te gaan.
      Heb je gezien dat de blogs de hele periode vanaf augustus tot nu min of meer weergeven?

      Verwijderen
  2. Hee, ik wist helemaal niet dat je een blog had, maar heb ze nu gelezen. Mooi verwoord allemaal! Fijn dat alles toch goed en snel is verlopen de afgelopen week. Alvast een goede reis naar Papua! Groetjes Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je positieve reactie!! Bijna niemand wist nog van deze blog af. Ik wilde proberen alles eerst een beetje op orde te hebben, voordat ik er bekendheid aan ging geven. Nu nog proberen het een beetje bij te houden, al zal dat niet altijd even makkelijk gaan met de internetvoorzieningen in Wamena. Hier op Singapore zorgt dat in ieder geval niet voor problemen...

      Verwijderen
  3. Ha Rens, fijn weer wat van je belevenissen te lezen. We hoorden vanmiddag dat je in het vliegtuig zat naar Sentani. Zaterdag dus naar Wamena, op de verjaardag van je nicht, die het wandelen met je mist. We wensen je een goede reis en een behouden aankomst toe in Wamena.
    Hartelijke groet van ons allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.