maandag 12 december 2016

Nog het een en ander over de afgelopen maanden...





Wat ook bijzonder voor mij was om deze periode herfst mee te maken. In mijn vorige blog heb ik al een aantal foto’s geplaatst die ik tijdens deze periode heb gemaakt waarop herfstkleuren en gevallen bladeren te zien zijn. Hier is er een droog seizoen en een regenseizoen. Ik had dus niet verwacht dat ik de bomen zou zien veranderen van groen naar geel en rood en kon genieten van alle prachtige herfstkleuren en mooie luchten. Die kleuren is ook iets waar ma ook erg van kon genieten. Het was dus heel speciaal om deze herfst in Nederland mee te kunnen maken, ook wat betreft de sfeer die de herfst met zich mee kan brengen.




Al was het een hele moeilijke, intensieve en emotionele periode, toch heeft deze periode ook een meerwaarde die ik niet gemist zou willen hebben. Een voorbeeld daarvan is het contact en de omgang die we als familie met elkaar mochten hebben. In deze periode was er dagelijks bezoek, met name in de avond, van vele broers, (schoon)zussen, zwager, neven en nichten. Vooral tijdens de week waarin ma stierf, waren we dagelijks met veel familieleden bij elkaar. We mochten veel aan elkaar hebben en het heeft de familieband nog meer versterkt. Dit heb ik zeker als een zegen van Christus mogen ervaren. Ik ben heel dankbaar dat de Heere ons de onderlinge liefde schonk en dat we samen, met al onze verschillende karakters en belevingen, één mochten zijn met elkaar! Geprezen zij de Vader, ook hiervoor!!



Stond tijdens mijn verblijf in Nederland de taalstudie helemaal stil? Nee, gelukkig niet. In Jogja voerde ik dagelijks nieuwe woorden en zinnetjes in, die tijdens de les of uit het boek naar voren kwamen, op Wrts.nl. Via deze site leerde en herhaalde ik de woorden dan steeds weer. Ondertussen had ik zo’n 60 lijsten van gemiddeld ongeveer 20 woorden en omdat je woorden minstens 10 tot 15 keer moet zien, voordat ze opgeslagen worden in je langetermijngeheugen, had ik genoeg te doen wat dat betreft. Dit kon ik ook gewoon doen in de kamer of buiten, terwijl ik bijvoorbeeld gewoon in de buurt van ma was.





Van Donald Tick ontving ik een pakket met Indonesische producten, die hij 
vanuit Indonesië had meegenomen. Een mooie verrassing!

Ook had ik een lessenserie gedownload a.d.h.v. het boekje ‘How to Master the Indonesian Language’ en dat boekje had ik sinds afgelopen zomer ook in mijn bezit. Dus dagelijks volgde ik ook die lessen. Ik had nog een ander boek en heel veel materiaal op mijn computer, maar daar kwam ik vaak niet aan toe. In die week dat ma overleed en de week erna, waarin de begrafenis plaatsvond, stond het leerwerk natuurlijk even stil. Ook de daaropvolgende week, toen ik veel moest doen en regelen om mijn huis verkoopklaar te maken, kwam er weinig van terecht. Daarna echter heb ik een-op-een les gehad via Skype vanuit de school in Jogja, totdat ik terugging naar Indonesië, zodat ik slechts nog enkele lessen nodig had, om het eerste boek uit te werken en af te ronden met een eindtoets. Deze mocht ik met een goed resultaat afsluiten.


Vol dankbare verwondering was ik ook dat ik in Nederland heel snel in het ziekenhuis terechtkon met twee bezoeken en diverse onderzoeken binnen één maand. Er werd nu definitief geconstateerd dat ik sarcoïdose heb en ik heb een inhalator meegekregen. Deze moet ik gebruiken, totdat ik terugkom. Dan zullen er weer opnieuw onderzoeken zijn. Dit betekent wel dat ik dus in de zomer van 2017 weer naar Nederland zal moeten. Maar na de achterliggende periode, die we zo intensief met elkaar als familie hebben doorgebracht, zal het ook zeker heel goed zijn, om hen dan weer te ontmoeten. Dit zal ook zeker meewerken aan de verwerking van het hele proces.


Wat mij ook enorm goed deed was de rust die ik mocht ervaren in Zeeland. Ik heb enkele heerlijke fietstochten gemaakt door de Zak van Zuid-Beveland (bijvoorbeeld naar het ziekenhuis) en maakte dagelijks wandelingen. Op een gegeven moment hadden Arenda (een nicht) en ik de gewoonte om bijna elke dag vanaf halfacht tot halfnegen een stevige wandeling te maken. Wat hebben we prachtige zonsopkomsten (zie ook foto’s vorige blog) en mooie luchten gezien! Natuurlijk ook veel gepraat en gedeeld, ook van alles wat er gebeurde in de familie en in Borssele (want er gebeurde heel wat in die periode!!), maar soms ook gewoon samen in stilte genietend van de natuur en elkaars aanwezigheid.


De wandelingen die ik alleen maakte, waren niet alleen, want je kunt echt bijzondere momenten hebben met de Heere, al lopend.


Ik denk dat ik deze afgelopen maanden uit mijn leven nooit meer zal vergeten. Wat een gebeurtenissen, wat een ontmoetingen, … Maar bovenal zal ik nooit vergeten hoe de HEERE God zegende en zorgde. Zo mocht ik eind november nog dankdag meemaken in Zeeland. De week daarna vertrok ik naar Indonesië, de dag na mijn verjaardag. Vorig jaar op mijn verjaardag bracht ik een groot gedeelte van de dag door in het ziekenhuis bij mijn moeder, nu heb ik haar graf opgezocht. Bijzonder dat we haar zolang bij ons mochten hebben en dat de Heere ons, hoe moeilijk het ook nog zou zijn, voorbereidde op het afscheid.




Psalm 146 : 3 & 8
Zalig hij, die in dit leven
Jacobs God ter hulpe heeft;
Hij, die door den nood gedreven,
Zich tot Hem om troost begeeft;
Die zijn hoop, in 't hachlijkst lot,
Vestigt op den HEER, zijn God.

't Is de HEER van alle heren,
Sions God, geducht in macht,
Die voor eeuwig zal regeren
Van geslachte tot geslacht.
Sion, zing uw God ter eer!
Prijs Zijn grootheid; loof den HEER.

1 opmerking:

  1. Rens; Mooie verhalen v je.Zo oprecht.Ja,ik herken er veel van.Ook ik ga door een nieuwe periode v mijn leven in.Sinds mijn reis naar Indonesie in september is mij leven ook niet neer hetzelfdeIn de positieve zin.Dank,dat je mij ook nog even noemde.Ja.ik stuurde die doos je met plezier toe.Ach,we doen maar,wat we kunnen,toch!?!!Okay.ik blijf je volgen.Ik vind het mooi,hoe je alles onder woorden brengtDat sterkt mij oo. Dag Rens, Tot de volgende keer. Vaya con Dios. Alle Goeds voor jou...en de jouwen.Mn je vader.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.