woensdag 26 oktober 2016

oktober 2016






De mens wikt, maar God beschikt. Zo ben ik onverwachts weer in Nederland. De situatie met mijn moeder verslechterde heel snel en haar huisarts adviseerde mij naar huis te komen. Dit heb ik ervaren als een gebedsverhoring. Het was heel moeilijk in het besef te leven, dat ik alleen voor een begrafenis naar Nederland zou moeten komen. Dit is door anderen en door mij bij de Heere neergelegd en Hij bestuurde het zo dat ik haar levend mocht ontmoeten en een tijd met mijn ouders en familie door mag brengen. Dit is ook voor mijn ouders heel fijn.

 
Voordat ik in augustus naar Indonesië vertrok, kwam er bij de medische onderzoeken uit dat ik misschien sarcoïdose had (een auto-immuunziekte waarbij ontstekingen ontstaan in bijvoorbeeld de longen). Omdat ik geen klachten had mocht ik toch vertrekken. Enkele weken geleden in Yogyakarta leek er toch mogelijk nog sarcoïdose te zijn. Heel bijzonder is het dat, nu ik voor mijn moeder hier in Nederland ben, ik hier al zo snel in het ziekenhuis terecht kan voor allerlei onderzoeken. Op 7 november is er nog een onderzoek gepland en de dag daarna D.V. kan ik al bij de dokter terecht voor de uitslag. Tot die tijd kan ik geen verdere plannen maken en mag ik afwachten hoe alles verloopt. Dit geeft rust en ik mag de trouwe Vaderzorg hierin ervaren.


Vervelen is iets wat ik niet ken en ik heb eigenlijk altijd meer te doen, dan waar ik werkelijk tijd voor heb. Zo ook nu. Ik had nog enkele boeken van OMF over zendingswerk liggen en een ervan heb ik terug meegenomen vanuit Jogja en lees ik nu hier. Daarnaast heb ik een boekje ‘How to Master the Indonesian Language’ meegenomen, waarvan ik ook gedownloade lessen heb, die ik nu volg. Verder ben ik bezig met alle geleerde woorden van de afgelopen periode weer te herhalen, omdat bepaalde vocabulaire weer snel wegzakt en ik leer er ook wat nieuwe woorden bij. Ook heb ik nog een compleet boek met Indonesische cursus bij me, m’n boek van school en heel veel gedownload materiaal (audio, video enz.). Genoeg te doen dus hier! Nu ik dit schrijf, ben ik samen met de school in Jogja aan het bespreken hoe we lessen via Skype kunnen organiseren.
 

In Nederland zijn er heel wat mensen die (wat) Indonesisch/Maleis spreken. In het stuk van september schreef ik over een tweetalige kinderbijbel. Een overzicht wat daarin staat heb ik overgetypt en de Nederlandse vertaling erbij gezet. Vast voor velen interessant om de talen te vergelijken. 




An overall look at the Bible
Melihat Alkitab secara keseluruhanan
Een algemeen overzicht van de Bijbel

The Bible is the greatest story ever told. It is the story of the Greatest Person, the Lord Himself. It is also the story of God at work in the lives of His people. In the beginning, He created the world, where He has always worked in the lives of His people … and still does.

Alkitab merupakan kisah paling hebat yang pernah ada. Inilah kisah tentang Sosok Paling Hebat, yaitu Tuhan sendiri, sekaligus kisah mengenai karya Allah dalam kehidupan umat-Nya. Pada mulanya Ia menciptakan alam semesta, tempat Ia senantiasa berkarya dalam kehidupan umat-Nya … hingga sekarang.

De Bijbel is het geweldigste verhaal wat ooit is verteld. Het is het verhaal van de Geweldigste Persoon, de Heere zelf. Het is ook het verhaal van God aan het werk in het leven van Zijn volk. In het begin, schiep Hij de wereld, waar Hij altijd heeft gewerkt in het leven van Zijn volk … en dat nog steeds doet.

The story begins with the first people, Adam and Eve. They made a terrible choice in Eden and brought sin into the world. Sin grew worse until God decided to destroy all people and animals, except Noah and his family. Later the Lord choose Abraham to be the father of the chosen people. He was one of the Patriarchs, those early people who walked with God. Abraham’s grandson Jacob was the father of the twelve tribes of Israel. Jacob and his family moved to Egypt to escape famine. They lived there four hundred years and became slaves.

Kisah ini berawal dari manusia pertama, Adam dan Hawa. Mereka mengambil keputusan yang mencelakakan di Taman Eden dan membuat dunia jatuh ke dalam dosa. Dosa makin menjadi-jadi hingga Allah memutuskan untuk memusnahkan seluruh manusia dan binatang, kecuali Nuh dan keluarganya. Kemudian, Tuhan memilih Abraham menjadi bapa orang percaya. Abraham adalah seorang dari bapa-bapa leluhur, orang-orang pertama yang berjalan dengan Allah. Yakub, cucu Abraham, adalah bapa dari dua belas suku Israel.  Yakub dan keluarganya pindah ke Mesir menghindari bahaya kelaparan. Mereka tinggal di sana selama empat ratus tahun dan akhirnya menjadi budak.

Het verhaal begint met de eerste mensen, Adam en Eva. Zij maakten een vreselijke keuze in de Hof van Eden en brachten zonde in de wereld. De zonde werd steeds erger, totdat God besloot om alle mensen en dieren te vernietigen, behalve Noach en zijn gezin. Later koos de Heere Abraham uit om de vader te worden van de gelovige mensen. Hij was een van de patriarchen, de eerste mensen die met God wandelden. Abrahams kleinzoon Jakob was de vader van de twaalf stammen van Israël. Jacob en zijn gezin verhuisden naar Egypte om een hongersnood te ontvluchten. Ze woonden daar vierhonderd jaar en werden slaven.

After 400 years of slavery in Egypt, the Israelites were led to freedom by Moses. At Mount Sinai, God gave His laws to guide the nation. Later, Joshua led the people into the Promised Land and they captured much of it. For a while Israel sank into a dark period, the time of the judges, when they forgot God. Saul became their first king. When he failed, David became king, the greatest king of all.

Setelah 400 tahun menjadi budak di Mesir, bangsa Israel dibebaskan di bawah pimpinan Musa. Di Gunung Sinai, Allah memberi hukum-Nya bagi bangsa itu. Setelah itu, Yosua memimpin bangsa Israel memasuki Tanah yang Dijanjikan dan menguasai sebagian besar tanah itu. Selama beberapa waktu, bangsa Israel mengalami masa yang sangat menyedihkan, yakni pada zaman hakim-hakim ketika mereka melupakan Allah. Saul menjadi raja yang pertama. Ketika ia gagal, Daud menggantikannya menjadi raja, Daud adalah raja paling hebat di antara raja-raja Israel.

Na 400 jaar slavernij in Egypte, werden de Israëlieten door Mozes naar de vrijheid geleid. Op de Berg Sinaï gaf God Zijn wetten om het volk te leiden. Later leidde Jozua het volk naar het Beloofde Land, waarvan een groot gedeelte veroverd werd. Enige tijd verkeerde het volk in een donkere periode, de tijd van de richters, toen ze God vergaten. Saul werd hun eerste koning. Toen hij tekortschoot, werd David koning, de geweldigste koning van allemaal.

David’s son Solomon honoured God at first. But he married many pagan wives who turned his heart away from the Lord. So God tore the kingdom into two parts. Ten tribes kept the name Israel; this was the Northern Kingdom. The Southern Kingdom was Judah, where Jerusalem was located. But many kings in both kingdoms were evil. They turned against the Lord. At last the Lord let the Assyrians capture Israel and take many people away. Then He let the Babylonians capture Judah and take many of their people away. Seventy years later, some came home and rebuilt Jerusalem and the Temple.

Salomo, putra Daud, awalnya taat kepada Allah. Namun, ia menikah dengan gadis-gadis yang menyembah berhala, sehingga hati Salomo berpaling dari Tuhan. Karena itu, Allah memecah kerajaan itu menjadi dua. Sepuluh suku tetap memakai nama Israel; itulah Kerajaan Utara. Dua suku memakai nama Yehuda, itulah Kerajaan Selatan, dan di situ terletak kota Yerusalem. Namun, raja-raja di kedua kerajaan tersebut sebagian besar berlaku jahat. Mereka berbalik melawan Tuhan. Akhirnya, Tuhan membiarkan bangsa Asyur menaklukkan Yehuda dan membawa pergi banyak penduduknya. Tujuh puluh tahun kemudian, beberapa orang pulang dan membangun kembali kota Yerusalem serta Bait Suci.

Davids zoon Salomo diende God in het begin. Maar hij trouwde met veel heidense vrouwen die zijn hart afkeerden van de Heere. God verdeelde daarom het koninkrijk in twee delen. Tien stammen hielden de naam Israël; dit was het Noordelijke Koninkrijk. Het Zuidelijke Koninkrijk was Juda, waar Jeruzalem lag. Maar vele koningen in beide koninkrijken waren slecht. Zij keerden zich tegen de Heere. Uiteindelijk liet de Heere toe dat de Assyriërs Israël innamen en vele mensen wegvoerden. Daarna liet Hij toe dat de Babyloniërs Juda innamen en vele inwoners wegvoerden. Zeventig jaar later keerde een aantal terug en herbouwde Jeruzalem en de Tempel.

There was a period between the Old and New Testaments of about 400 years. Then Jesus was born in Bethlehem. He was the Messiah, God’s Son. He worked many miracles. But most importantly, He died on the cross to save us from our sin. He rose from the dead, too. Some of His followers became the leaders of the new church on earth. They took the Gospel, the Good News about Jesus, all over the world.

Selanjutnya, terdapat kurun waktu sekitar 400 tahun antara Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru. Setelah itu, Yesus lahir di Betlehem. Ia adalah sang Mesias, Anak Allah. Dia melakukan banyak sekali mukjizat. Namun, hal yang paling penting, Dia mati di kayu salib untuk menyelamatkan kita dari dosa. Ia juga telah bangkit dari kematian. Beberapa orang pengikut-Nya menjadi pemimpin-pemimpin gereja yang baru di dunia ini. Mereka memberitakan Injil, Kabar Baik, mengenai Yesus, ke seluruh penjuru dunia.

Er is een periode van ongeveer 400 jaar tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Daarna werd de Heere Jezus geboren in Bethlehem. Hij was de Messias, de Zoon van God. Hij deed vele wonderen. Echter, het belangrijkste, Hij stierf aan het kruis om ons te redden van onze zonden. Maar Hij stond ook op uit de dood. Enkele van Zijn volgelingen werden de leiders van de nieuwe kerk op aarde. Ze verspreidden het Evangelie, het Goede Nieuws over de Heere Jezus, over de hele wereld.

Saul of Tarsus, later called Paul, hated Jesus at first. Then he accepted Jesus and became a great missionary. He wrote many books in our New Testament.

Saulus dari Tarsis, kemudian disebut Paulus, awalnya membenci Yesus. Namun, kemudian ia menerima Yesus dan menjadi seorang pemberita Injil yang hebat. Ia menulis banyak kitab dalam Perjanjian Baru.

Saulus van Tarsus, die later Paulus werd genoemd, had eerst een hekel aan Jezus. Later mocht hij Jezus aannemen en werd een belangrijke zendeling. Hij schreef een groot aantal boeken van het Nieuwe Testament.

The Bible itself was completed with the writings of Paul and John. But the story of the Bible at work continues as it is preached all over the world today. You and I are part of this Bible panorama. Some day, Jesus will return to earth. He will take His followers to heaven, where we will live with Him forever. This, the story of the Bible, is a never-ending story. When we accept Jesus as our Saviour, we are part of a story that never ends. We will live forever with the Lord in His heavenly home.

Alkitab sendiri diakhiri dengan tulisan-tulisan dari Paulus dan Yohanes. Namun, kisah Alkitab dalam kenyataannya terus berkumandang ke seluruh dunia hingga saat ini. Engkau dan aku adalah bagian dari keseluruhan kisah tersebut. Suatu hari nanti, Yesus akan kembali ke dunia. Dia akan membawa para pengikut-Nya ke surga, tempat tinggal kita selamanya bersama Dia. Demikianlah, kisah Alkitab adalah kisah yang tak akan pernah berakhir. Ketika kita menerima Yesus sebagai Juruselamat, kita menjadi bagian dari kisah yang tak pernah berakhir itu. Kita akan hidup selamanya bersama Tuhan dalam rumah-Nya di surga.

De Bijbel zelf werd compleet met de geschriften van Paulus en Johannes. Maar het verhaal van de Bijbel aan het werk gaat door, omdat het nog steeds over de hele wereld verteld wordt. Jij en ik maken deel uit van dit Bijbelse verhaal. Op een dag zal Jezus terugkeren naar deze aarde. Hij zal Zijn volgelingen meenemen naar de hemel, waar we voor altijd met Hem zullen leven. Dit, het verhaal van de Bijbel, is een nooit eindigend verhaal. Als we Jezus aannemen als onze Zaligmaker, maken we deel uit van het verhaal dat nooit eindigt. We zullen voor altijd bij de Heere wonen in Zijn hemelse huis.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.